>

2020. június 15., hétfő

Bilincs, gumibot, vipera

K. Zsolt, 7. osztályos, 13 éves tanuló tárgyhó 15-én, 11.32-kor, a dupla kémia második órájában, az elektrosztatikus vonzás ismertetése közben illetlen szavakkal illette tanárát, Heltai Máriát. (Az orra alá dörmögve, de mégis jól hallhatóan padtársától megkérdezte, hogy vajon a kémiatanárhoz ki vonzódik.) Nevezett tanár ezért megrovásban részesítette nevezett tanulót. Nevezett tanuló erre, osztálytársait is megzavarva tevékenységük zavartalan folytatásában, illetlenségét fokozta (hangosan felnevetett). Gyorsan és szakszerűen reagált Tódor József, az egyhetes átképzés során iskolaőrré átképzett iskolaőr: felállt a hátsó sorban helyet kapó hivatali asztalától, majd gumibotját foganatosítva megszüntette nevezett tanuló nevezett tevékenységeit (kurva nagyot vert Zsolt tarkójára). Nevezett tanuló tárgyhó 15-én, 15.28-kor tért magához.

Persze, persze.
Túlzok.
Ilyen nem lesz.

Heltai Mária nem tenne ilyet, vagy ha mégis, akkor ahhoz K. Zsoltnak sokkal durvább dolgot kéne tennie. Mondjuk verekednie kellene. Akár a tanárral. És biztos Tódor József sem a tanteremben üldögélne, több dolga is lesz neki az iskolában. Heltai Máriának tehát ki kéne mennie a teremből, hogy szóljon az őrnek. Aki jobb esetben épp a büféssel snapszerezik, rosszabb esetben másik bűneseteket lát el. Esetleg lesz majrégomb a tanári asztal alján?

Szóval igen, még nem teljesen látjuk át ezt a folyamatot, de az íze már itt habzik a szánkban.

Keserű, sűrű, rágós, maró, kiköphetetlen és lenyelhetetlen csula.

De hát mit tegyünk, ha vannak rossz gyerekek.
Meg kell őket regulázni.
Az élet pedig kemény dolog, hát a regula sem lehet holmi simogatás.

Megérteni a gyereket?
Megismerni a családját?
Csapatot építeni az osztályba járó gyerekekből?
Bevonni a civileket?
Csökkenteni a lexikális tudást?
Visszaállítani az iskolák önrendelkezését és az igazgatók közvetlen kinevezését?
Átalakítani a pedagógusképzést?
Bővíteni a tanárok eszköztárát?
Megismerni különböző agressziókezelési technikákat?
Tovább- és átképezni egész tantestületeket?
Megismerni az adott térség szocio-ökonómiai sajátosságaiat?
Csökkenteni az osztálylétszámokat?
Átalakítani az iskolafinanszírozást?
Növelni az iskolapszichológusok és pedagógiai asszisztensek számát?
Csökkenteni az adminisztratív terheket és növelni a pedagógusok anyagi és társadalmi megbecsültségét?
Megszüntetni a szegregált oktatást?

Ugyanmár!

Gumibot.
Bilincs.

Ha a gyerek agresszív, legyen a rendszer is az.
Azt érti.
Attól majd megjavul.
Megokosodik.
Megért.
A gumibot és a bilincs ugyanis magán hordozza a kognitív üzenetet. Ezek a készségek ápolják a testet és a lelket. Egyaránt. Szemet szemért. Talio-elv.

Avagy ahogy a Metallica énekli: Fight fire with fire.


Igen, a frusztrált tagokból álló dühös Metallica azt bömböli, hogy tégy úgy másokkal, ahogy mások veled viselkedtek. De a Metallica nem oktatáspolitikusokból, pszichológusokból és oktatásszociológusokból áll, ők - leszámítva a Dániában, felső-középosztálybeli családba beleszülető, eredetileg teniszezőnek készült Lars Ulrichot - mind-mind alulról jöttek. Alul pedig az emberek lehetnek frusztráltak.

A minisztériumokban viszont, ahol a döntések tudatosan és végiggondoltan, progresszíven és hosszú távú szempontokat figyelembe véve születnek, ott nem lehetnek frusztráltak. Vagy lehetnek, de tegyék félre, hiszen közpénzből élve a köz érdekében dolgoznak.

De nem. Ők nem gondolkodnak, hanem meg vannak sértve. Duzzognak. Haragszanak. Haragszanak a vasalódeszkás tanárra is, persze, de még jobban haragszanak a társadalmi szétszakadásra, a mélyszegénységre, haragszanak a frusztrált, a társadalom peremén élő emberekre. Haragszanak a frusztrált, meggyötört gyerekekre. Haragszanak a nélkülöző családokra. Haragszanak a túlhajszolt családokra. És haragszanak a pedagógusokra.

És most odabasznak.

Gumibottal.
Családi pótlék elvételével.
A tankötelezettség és a büntethetőségi korhatár alacsonyan tartásával.

Pont akkor, amikor a digitális oktatás és az ahhoz való hozzáférhetetlenség még nagyobb lyukat ütött a társadalmon, mint amekkora eddig volt. Pont akkor, amikor pont nem büntetni, hanem integrálni, megérteni, figyelni, kérdezni, átstrukturálni kellene. Pont akkor, amikor pénzt és szemléletet adni kellene.

Ez lenne a köznevelés válasza egy strukturális, évtizedek óta súlyosbodó társadalmi válságra? Az iskolaőr?

Majd ha egy képzetlen iskolaőr (mert ne legyenek kétségeink, nem nem lesznek képzettek, mert nem arra lesznek, hogy képzettek legyenek) lesújt az egyes renitensekre (akik vannak, igen), azzal majd minden rendszerprobléma megoldódik?

K. Zsolt kap egyet a fejére. Oké.

De ettől mi fog történni? Mármint a púpon túl. Zsolt szülei rögtön nem fogják már majd egymást verni? Majd nem fognak inni? Majd lesz munkájuk? Majd utána fognak foglalkozni nevezett tanulóval a szülei? Majd nem közösíti ki az osztály? Majd nem lesz túlértékelve az osztályban az agresszió? Majd többet fog magáról tudni Zsolt? Majd megtanulja az indulatait kezelni? Majd megtanulja mi az az empátia és az odafigyelés? És majd mi lesz a többi gyerekkel? Milyen üzenet a gumibot többieknek?

De oké. K. Zsolt kap egyet a fejére.

De ettől majd lesznek rendszerszintű változások?
 
Ugyanmár.

Ettől csak még több frusztrált K. Zsolt lesz.

De semmi gond, hiszen a honvédelmi alapismeretek mellett a gyerekek lőni is megtanulnak majd, ahogy ugye az már sokszor tervben volt, szóval ha Zsolt majd újra magához tér 15.28-kor, akkor esetleg majd lőni is fog. 


Bejegyzések a témában

0 megjegyzés:

Megjegyzés küldése

Üzemeltető: Blogger.